5.6.2.2 Ontwerp bolsegmentopleggingen met één glijdvlak

Deze opleggingen werken als gekromde glijdelementen waarbij het bolvlak is verchroomd of bekleed met roestvast staal. Ook bestaan boldelen uit aluminium. De resultante uit de verticale en de horizontale uitwendige krachten moet zo ver binnen het concaafvlak blijven dat geen kans bestaat dat het convexdeel uit het concaafdeel wordt gelicht. Dit principe is vooral toegepast door Engelse en Italiaanse fabrikanten. Het rotatiepunt bevindt zich in het middelpunt van het bol- of cilinderoppervlak.

De weerstand tegen rotatie hangt af van de oplegkracht en de interne wrijvingscoëfficiënt, ook die van de eventueel aanwezige geleidingen. Grote horizontale belastingen kunnen dus in combinatie met geringe oplegdrukken een gedeeltelijke uplift in de glijdvlakken veroorzaken. In vergelijking met de potopleggingen hebben deze opleggingen het voordeel dat de weerstandmomenten tegen rotaties (afgezien van de effecten van de geleidingen) slechts afhangen van de oplegdruk en de wrijvingscoëfficiënt en niet van de rotatiehoek en rotatiesnelheid zoals bij potopleggingen.