5.6.2.3 Ontwerp bolsegmentopleggingen met twee glijdvlakken

Deze opleggingen zijn, vergeleken bij die met één glijdvlak uitgevoerd met “platte” convexdelen en een plat glijdvlak. Hier worden door het bolsegment door een verdraaiing en tegelijkertijd ook verschuiving de rotaties mogelijk gemaakt. Ten gevolge van rotatie ontstaat een reactiemoment uit wrijving. De horizontale krachten worden overgedragen middels externe geleidingen. Vooral Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse fabrikanten passen dit principe toe.

De glijdplaat is in de regel van constructiestaal. Meestal is dat ook het geval bij het boldeel en het holdeel. De glijdvlakken kunnen zijn opgebouwd als PTFE tegen Roestvaststaal, gevuld met smeervet, maar het tegenloopvlak van het boldeel kan ook verchroomd zijn omdat de vervorming van dit onderdeel verwaarloosbaar is.

Belangrijke aspecten bij het ontwerp van bolsegmentopleggingen zijn:

  • Hoekverdraaiingen
  • Reactiemoment
  • Capaciteit bolsegment.

Onderstaand figuur laat een bolsegmentoplegging zien met een vlak glijdelement zonder geleidingen, dus een alzijdig beweegbare oplegging.

 

Doorsnede van een bolsegmentoplegging met glijdelement

 

Het volgende figuur laat een aluminium bolsegmentoplegging zien van de Moerdijkbrug in de snelweg A16. In tegenstelling tot de meeste andere opleggingen heeft deze oplegging een glijdelement aan de onderzijde, zodat de dwarsdragers in de brug in alle omstandigheden nagenoeg centrisch belast blijven. Ook in het geval van deze aluminium bolsegmentoplegging met een aluminium bolvlak glijdend tegen PTFE zijn de glijdplaten van constructiestaal en een loopvlak van roestvaststaal.

Bolsegmentoplegging met aluminium convex- en concaafdeel, translerend op een onderliggende glijdplaat.

 

Voorbeelden