5.7.8 Lamellenvoegen met schaarsysteem

Beschrijving

Vroeger werden ook typen toegepast waarbij alle balken werden ondersteund door gemeenschappelijke scharensystemen,  die vervolgens weer ondersteund zijn in het landhoofd en de hoofdconstructie. De continuïteit van het wegdek wordt gerealiseerd door balkprofielen met tussenruimten in dwarsrichting van de weg. Iedere balk is gemonteerd op schaarconstructies die functioneren als dwarsdragers  die in zich kunnen verlengen en verkorten en roteren. De schaarconstructies zijn verbonden met de hoofdconstructies. De dilatatie wordt evenredig verdeeld over de afstanden tussen de balkprofielen door de schaarconstructies. De gehele constructie is verankerd aan een betonnen dekconstructie, of gelast aan een stalen dekconstructie.

De waterdichtheid van constructie wordt bereikt door v-vormige afdichtingsrubbers.

326

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kenmerkend

De voegen hebben geen bewegingsmogelijkheid in dwarsrichting door de starheid van de scharnieren in de schaarconstructies.

 

Ervaringen

Deze voegen zijn niet aanwezig in bruggen van Rijkswaterstaat.
De problemen van deze voegovergangen zijn dus ook niet direct bekend bij Rijkswaterstaat, maar de scharnieren kunnen een bron van veel problemen zijn: slijtage, breuk van assen, etc.