7.2.4 Inspectie van stalen voegovergangen

Stalen voegovergangen zijn er in vele soorten en afmetingen. Het inspecteren van voegovergangen kan hierdoor niet algemeen beschreven worden. Wel zijn er een aantal generieke kenmerken van veroudering en slijtage bekend die bij alle inspecties terugkomen. Dit zijn:

  • de staat van het bereden beton
  • de staat van de staalconstructie
  • de staat van de afdichting
  • de staat van de aansluiting met de verharding

 

De staat van het bereden beton

Diverse stalen voegovergangen zoals het voegconcept 1.2b (met lijmankers) staan bekend om de staalvezelbetonnen randbalk die samen met de stalen randprofielen het oppervlak van de constructie vormen. Omdat de betonnen randbalken deels of geheel door een staalconstructie zijn omgeven, is de directe belasting van het verkeer meestal geen reden tot falen van de constructie. De randbalken zijn vervaardigd met hoge sterkte reparatiemortels en staalvezels voor een hoge buigtaaiheid. Schades aan deze balken komen voort uit:

  • directe aanrijding door het verkeer zoals het geval is bij spoorvorming in het naastgelegen asfalt;
  • onvolkomenheden in de verwerking ten tijde van de aanleg zoals onvoldoende aanhechting, een matige verdichting of weglekken van de specie.

Wanneer het mogelijk is om de betonnen randbalken ‘af te kloppen’ met een vuisthamer, dan is dit aan te bevelen. Hiermee wordt gecontroleerd of de randbalken overal vast zitten aan het kunstwerk.

 

De staat van de staalconstructie

De staalconstructie wordt bij enkelvoudige, stalen voegovergangen doorgaans beschermd door middel van thermisch te verzinken. Oppervlakken die goed zijn behandeld in het zinkproces, geven lange tijd geen twijfels over de staat van de staalconstructie als gevolg van corrosie. De praktijk laat zien dat thermisch verzinken een goede bescherming biedt tegen alle invloeden op en om de weg. Aandachtspunten zijn montageverbindingen bij de aanleg van de constructie. Het kan voorkomen dat de randprofielen lokaal niet volledig rondom zijn afgelast waardoor een kleine lekweg kan ontstaan.

Indien de staalconstructie corrodeert, is het relevant om tijdens de inspectie te beoordelen of er sprake is van materiaalafname. Door afname van de staaldoorsnede kan de staalspanning toenemen en het vermoeiingsproces versnellen. Om deze reden is onderhoud aan de conservering van stalen voegovergangen benodigd.

 

De staat van de afdichting

De rubber afdichting is veelal matig waarneembaar door vervuiling boven op het rubber. Dit vuil dient bij klein onderhoud aan de weg verwijderd te worden. De vervuiling kan onder verkeersbelasting de inklemming beïnvloeden van het rubber met het randprofiel, en mogelijk leiden tot lekkage. Over het algemeen kan worden verondersteld dat de afdichting functioneert zolang er geen sprake is van lekkage.

In verband met de veroudering van het rubberprofiel zal deze zo ongeveer elke 10-15 jaar worden vervangen.