Illustraties


- Silent Joint

- Markering Silent Joint

- Silent Joint in uitvoering
Algemeen
- Beoordelingsstatus
-
0 Eigen verklaring door leverancier op basis van interne verificatie (Declaration of Performance)
1 Product aanvullend beoordeeld en geschikt geacht door Rijkswaterstaat
2 Product aanvullend beoordeeld door externe, deskundige partij (Approval Body)
- Normen algemeen
-
ETAG032 European Technical Approval Guideline for Expansion Joints
RTD1007-2 v3 Eisen voor voegovergangen (versie 3.0)
RTD1007-4 v1 Richtlijnen voor flexibele voegovergangsconstructies (versie 1.0)
- Normen geluid
-
RTD1007-3 v1 Geluidseisen voegovergangen (versie 1.0)
Geschiktheid voor RTD1001/ROK 1.3 (of nieuwer) | | Geschikt |
Criteria
Objecttype | Geschikt voor: | Verkeersbrug Tunnel/open bak |
---|
Verkeerscategorie | in Nobs | Cat. 1 (2.000.000 Nobs) |
---|
Wegdektype | Geschikt voor: | DAB ZOAB 2-laags ZOAB Fijn 2-laags ZOAB Dunne deklaag B Ander wegdektype |
---|
Integraalbouw | Geschikt voor: | Niet integraal kunstwerk |
---|
Verkeerslichten | Geschikt bij: | Verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten Geen verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten |
---|
Bochten | Geschikt bij: | Geen schrankend (vracht)verkeer als gevolg van (krappe) bochten |
---|
Minimale horizontale boogstraal | Geschikt bij: | Boogstraal > 350m |
---|
Maximale langshelling | in % | 4 |
---|
Mechanische verankering | | ja |
---|
Minimaal benodigde inbouwhoogte | in mm | 120 |
---|
Breedte frontwand | Minimaal benodigde breedte (eenzijdig) in mm |
---|
| in mm | 300 |
---|
Maximale voegspleet in neutrale stand brugdek | in mm | 100 |
---|
Ontwerplevensduur bovenbouw | in jaren | 10 |
---|
Ontwerplevensduur onderbouw | in jaren | 10 |
---|
Ontwerplevensduur afdichtingsprofiel | in jaren | - |
---|
Ontwerplevensduur overige onderdelen | in jaren | - |
Geluidslabelwaarde
Geluidslabelwaarde (GLW)
50 km/u | 60 km/u | 70 km/u | 80 km/u | 90 km/u | 100 km/u | 110 km/u | 120 km/u | 130 km/u |
73,8 | 75,3 | 76,5 | 77,6 | 78,6 | 79,4 | 80,2 | 80,9 | 81,6 |
Bij een kruisingshoek van 90° in dB(A)
Geluidslabelwaarde op basis van generieke waarden Meerkeuzematrix (voegconcept)
Kruisingshoek verrekenen in geluidsprestatie wel / niet toegestaan.
Hoogfrequente voegbewegingen door verkeer
Alle waarden in mm, volgens EN-1991-2.
FLM4b
|
Voertuig 1 | Voertuig 2 | Voertuig 3 | Voertuig 4 | Voertuig 5 | Voertuig 6 | Voertuig 7 | Voertuig 8 | Voertuig 9 | Voertuig 10 |
x-as | 2,00 | 2,00 | 2,00 | 2,00 | 2,00 | 3,00 | 3,00 | 3,00 | 3,00 | 3,00 |
z-as | 1,50 | 1,50 | 1,50 | 1,50 | 1,50 | 2,00 | 2,00 | 2,00 | 2,00 | 2,00 |
Dilatatiecapaciteit
Minimale kruisingshoek | in graden, oa. voor geluidlabelwaarde- en dilatatietabel | 45 |
Dilatatiecapaciteit
Kruisingshoek in graden | 20 160 | 25 155 | 30 150 | 35 145 | 40 140 | 45 135 | 50 130 | 55 125 | 60 120 | 65 115 | 70 110 | 75 105 | 80 100 | 85 95 | 90 |
Langsrichting Δx (totaal) | - | - | - | - | - | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 |
---|
Maximale stuik | - | - | - | - | - | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 |
---|
Maximale trek | - | - | - | - | - | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 |
---|
Dwarsrichting Δy (eenzijdig) | - | - | - | - | - | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 |
---|
Verticaal Δz (eenzijdig) | 3 | |
in mm
Eigenschappen
Mechanische eigenschappen
Weerstand tegen verkeersbelasting | | |
Weerstand tegen interne krachten
Score | | |
---|
Veerstijfheid bij minimum temperatuur | kN/mm per m1 voeg | - |
---|
Veerstijfheid bij maximum temperatuur | kN/mm per m1 voeg | - |
---|
Maximale opspankracht (trek) | kN per m1 voeg | 66 |
---|
Maximale opspankracht (druk) | kN per m1 voeg | - |
Eigenschappen mbt. veiligheid in gebruik
Oneffenheid | | |
---|
| | Voegspleet wordt volledig overbrugd, volgt vervormingen in aansluitende verharding |
---|
Tolerantie inbouwvlakheid tov. verharding | negatieve waarde in mm | -3 |
---|
Opdrukking voegoppervlak bij verlenging objectdeel | in mm, leeg indien niet van toepassing | 5 |
---|
Inzakking voegoppervlak bij verkorting objectdeel | negatieve waarde in mm, leeg indien niet van toepassing | -4 |
---|
Stroefheid | | |
---|
| | Na aanleg goed. Na ingebruikname afname door in de onderliggende constructie drukken van afstrooimateriaal |
Eigenschappen mbt. waterdichtheid
Betrouwbaarheid waterdichtheid | | |
---|
| | Kans op onthechting van de asfaltflanken en lekkage is niet aanwezig omdat dilataties worden opgenomen door de spriraalveren tussen de stalen hoeklijnen. Uit
ervaring blijkt dat de waterdichtheid bepaald wordt door het ontwerp ter plaatse van de goten en de schampkanten en de kwaliteit van de uitvoering. |
Eigenschappen mbt. duurzaamheid
Corrosiviteitscategorie | | |
---|
Duurzaamheidsklasse | | laag | middel | hoog | zeer hoog | nvt. |
|
---|
Levensduurverwachting | in jaren | 25 |
---|
Conserveringssysteem en norm | | Stalen hoekprofielen en afdekplaat zijn thermisch verzinkt maar staan in principe niet direct bloot aan het milieu doordat deze volledig opgenomen worden in de voegmassa |
Eigenschappen mbt. temperatuurbereik
Geverifeerd minimaal temperatuurbereik | in °C | -20 |
---|
Geverifeerd maximaal temperatuurbereik | in °C | +45 |
RAMS prestaties
Betrouwbaarheid
Uitvoeringsongevoeligheid | | |
---|
| | I.v.m. weersgevoeligheid werkzaamheden |
---|
Slijtvastheid | | |
---|
| | Door de flexibiliteit van de voegovergang wordt de slijtlaag vrij snel na ingebruikname in de voegovergang gedrukt. |
---|
Aantastingsongevoeligheid | | |
---|
| | De in de voegovergang aangebrachte veren tussen in de onderconstructie verankerd hoekstaal, zorgen voor een betere samenhang, een gunstige spannings- /drukverdeling en afdracht naar de onderconstructie. Bovendien is de aanhechting aan de flanken en ondergrond niet bepalend voor het functioneren van de voegovergang. De bij concept 4.1.a genoemde aantasting treedt hierdoor niet of nauwelijks op. |
Beschikbaarheid
Beschikbaarheid | | |
---|
Indexwaarde niet beschikbaarheid | | 36 |
---|
| | Iedere 10 jaar vervangen hele constructie = 9x4=36 |
Onderhoudbaarheid
Vast onderhoud | | |
---|
| | Geen vast onderhoud noodzakelijk |
---|
Variabel onderhoud | | |
---|
| | Onderhoud is mogelijk binnen één WBU interval van 8 uur. Bij onvoldoende stroefheid kan de slijtlaag worden hersteld. De toplaag boven de spriraalveren kan worden
vervangen onder handhaving van het gedeelte met spiraalveren. |
---|
Vervanging | | |
---|
| | Onderhoudsduur is afhankelijk van staat van de ondergrond en hergebruik van verankering. In het gunstigste geval is vervanging met een geprefabriceerd concept mogelijk binnen een ruime WBU. |
Veiligheid
Risico op letselschade bij falen | | |
---|
| | Zeer geringe kans op letselschade door onvoldoende stroefheid in bochten, vooral voor motorrijders. |
Kosten
Indexwaarde LCC (nieuwbouw) | | - |
---|
Indexwaarde LCC (bestaand object) | | - |
Eisen, Risico's en Raakvlakken
Standaard eisen voor dit product | | - De conformiteit van de geleverde materialen met de materialen zoals toegepast in de typetest dient geverifieerd te worden. Fabriekskeuringen (FPC) van de geleverde batches dienen meegeleverd en geverifieerd te worden.
- De hoogteligging van de voegovergang ten opzichte van de aansluitende verharding dient te liggen binnen +0/-3mm.
- De lengte en dikte van de afdekplaat en EPDM-glijdfolie dient afgestemd te worden op aanwezige breedte van de dilatatievoeg.
- De voegopening in het kunstwerk dient vrij te kunnen bewegen en mag geen restanten van bekisting of puin te bevatten.
- De waterafvoer op het brugdek mag niet gehinderd worden door de voegovergang (RTD1007-2 hoofdstuk 5.3.5)
- In te lijmen wapeningsstekken/ankers dienen te worden aangebracht door BRL0509 gecertificeerde applicateurs.
- Omdat er praktisch geen voorinstelling mogelijk is, dient geverifieerd te worden of de constructietemperatuur op moment van inbouwen zodanig is dat de dilatatiecapaciteit van de voegovergang niet overschreden wordt bij de maatgevende belastingscombinatie.
|
Standaard raakvlakken voor dit product | | - Minimale en maximale constructiehoogte van de voegovergang i.r.t. de praktijksituatie. De grenswaarden van het ontwerp mag niet overschreden worden.
|
---|
Standaard risico's voor dit product | | - Buitenproportionele zaag- of sloopschade met gevolgen voor de onderliggende constructie door 1) te zwaar of verkeerd sloopwerk 2) te diep afgestelde zaagbladen of 3) onvoorziene gebreken in het kunstwerk.
- De weersomstandigheden zijn niet geschikt voor het uitvoeren van de voegovergang;
1) kans op schade door bevriezing;
2) kans op schade door nadelige inwerking van vocht gevolg van regenval, dauw of uit aansluitende open deklaag.
3) kans op schade door te snelle verharding (te korte verwerkingstijd) bij hoge temperaturen. - Doorboren van de constructiewapening en/of voorspanning als gevolg van diamantboren.
- Er is onvoldoende tijd voor de noodzakeljke afkoeling tussen afzonderlijk aan te brengen lagen of noodzakelijke afkoeling voor ingebruikname.
- Lekkage van de flexibele overgang a.g.v. 1) niet te handhaven afmetingen van de massa t.p.v. afwateringsgoten in de verharding, 2) onvoldoende flexibiliteit v.d. massa a.g.v. onjuist verwerkingsproces, 3) overschrijding van dilaterende capaciteit van de massa, 4) onvoldoende effectieve voorbehandeling van de hechtvlakken tussen de flexibele massa en de omgeving of 5) niet volledig met bitumen gevulde holle ruimten in het steekskelet.
- Lekkage, deformatie of scheurvorming van/naast flexibele voegovergangen als gevolg van een overschrijding van de verplaatsingen in 1 richting omdat het moment van installatie (en bijbehorende constructietemperatuur) resulteren in een andere verhouding van op te nemen stuik en op te nemen trek. De capaciteit van een flexibele voegmassa is bij een zekere breedte en dikte absoluut, maar de verplaatsingen in het object zijn relatief.
- Naverzakking van de flexibele massa door onvoldoende verdichting.
- Niet stofarme en droge ondergrond (inclusief asfaltflanken) c.q. onvoldoende voorbehandeling waardoor onvoldoende hechting/hechtsterkte wordt verkregen.
- Schade door vroegtijdige belasting door (werk)verkeer a.g.v. onvoldoende beschermingsmaatregelen in het werkvak.
|
---|
Risico's bij vervanging | | - Bij hoge wapeningsconcentraties is het wellicht onmogelijk om alle benodigde, nieuwe verankeringen aan te brengen. Beschadiging en verwijderen van de constructiewapening is niet toegestaan tenzij dit door een constructeur is beoordeeld. Hierbij is een risico-analyse van belang om de gevolgen goed in kaart te brengen en een passende oplossing te vinden. Het ontwerp dient gedetailleerd weer te geven hoe men omgaat met dit risico.
- In verband met de (mogelijke) aanwezigheid van voorspanning dient men in het ontwerp aan te tonen dat het verankeren van een nieuwe voegovergangconstructie mogelijk is zonder het risico daarmee de bestaande constructie te verzwakken.
|