Product factsheet

Productnaam
Silent Joint 500 Prefab
Leverancier
Schagen Infra
Website leverancier
http://www.silentjoint.nl/
Typenummer
Silent Joint Resa 500
Jaartal van invoering
2021
Beoordelingsstatus
0; 1; 2
MKM Productconcept
4.1b - Gevalideerde verankerde bitumineuze voegovergang met spiraalveren

Illustraties

Doorsnede Silent-Joint 500 Prefab
Silent-Joint 500 Prefab
Silent-Joint 500 Prefab
Silent-Joint 500 Prefab

Algemeen

Beoordelingsstatus
0 Eigen verklaring door leverancier op basis van interne verificatie (Declaration of Performance)
1 Product aanvullend beoordeeld en geschikt geacht door Rijkswaterstaat
2 Product aanvullend beoordeeld door externe, deskundige partij (Approval Body)
Normen algemeen
ETAG032 European Technical Approval Guideline for Expansion Joints
RTD1007-2 v3 Eisen voor voegovergangen (versie 3.0)
RTD1007-4 v1 Richtlijnen voor flexibele voegovergangsconstructies (versie 1.0)
Normen geluid
RTD1007-3 v1 Geluidseisen voegovergangen (versie 1.0)
Geschiktheid voor RTD1001/ROK 1.3 (of nieuwer) Geschikt

Criteria

ObjecttypeGeschikt voor:Verkeersbrug
Tunnel/open bak
Verkeerscategoriein NobsCat. 1 (2.000.000 Nobs)
WegdektypeGeschikt voor:DAB
ZOAB
2-laags ZOAB
Fijn 2-laags ZOAB
Dunne deklaag B
Ander wegdektype
IntegraalbouwGeschikt voor:Niet integraal kunstwerk
VerkeerslichtenGeschikt bij:Geen verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten
BochtenGeschikt bij:Geen schrankend (vracht)verkeer als gevolg van (krappe) bochten
Minimale horizontale boogstraalGeschikt bij:Boogstraal > 350m
Maximale langshellingin %4
Mechanische verankeringja
Minimaal benodigde inbouwhoogtein mm100
Breedte frontwandMinimaal benodigde breedte (eenzijdig) in mm
in mm250
Maximale voegspleet in neutrale stand brugdekin mm75
Ontwerplevensduur bovenbouwin jaren10
Ontwerplevensduur onderbouwin jaren25
Ontwerplevensduur afdichtingsprofielin jaren-
Ontwerplevensduur overige onderdelenin jaren-

Geluidslabelwaarde

Geluidslabelwaarde (GLW)

50 km/u60 km/u70 km/u80 km/u90 km/u100 km/u110 km/u120 km/u130 km/u
73,875,376,577,678,679,480,280,981,6

Bij een kruisingshoek van 90° in dB(A)

Geluidslabelwaarde op basis van generieke waarden Meerkeuzematrix (voegconcept)

Kruisingshoek verrekenen in geluidsprestatie wel / niet toegestaan.

Hoogfrequente voegbewegingen door verkeer

Alle waarden in mm, volgens EN-1991-2.

FLM1x-as3,00
z-as2,00

FLM4b

Voertuig 1Voertuig 2Voertuig 3Voertuig 4Voertuig 5Voertuig 6Voertuig 7Voertuig 8Voertuig 9Voertuig 10
x-as2,002,002,002,002,003,003,003,003,003,00
z-as1,501,501,501,501,502,002,002,002,002,00

Dilatatiecapaciteit

Minimale kruisingshoekin graden, oa. voor geluidlabelwaarde- en dilatatietabel 45

Dilatatiecapaciteit

Kruisingshoek in graden20
160
25
155
30
150
35
145
40
140
45
135
50
130
55
125
60
120
65
115
70
110
75
105
80
100
85
95
90
Langsrichting Δx (totaal)-----50505050505050505050
Maximale stuik-----17171717171717171717
Maximale trek-----33333333333333333333
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)-----25252525252525252525
Verticaal Δz (eenzijdig)3 

in mm

Eigenschappen

Mechanische eigenschappen

Weerstand tegen verkeersbelasting
- --0++ +

Weerstand tegen interne krachten

Score
- --0++ +
Veerstijfheid bij minimum temperatuurkN/mm per m1 voeg -
Veerstijfheid bij maximum temperatuurkN/mm per m1 voeg -
Maximale opspankracht (trek)kN per m1 voeg 45
Maximale opspankracht (druk)kN per m1 voeg -

Eigenschappen mbt. veiligheid in gebruik

Oneffenheid
- --0++ +
Voegspleet wordt volledig overbrugd, volgt vervormingen in aansluitende verharding
Tolerantie inbouwvlakheid tov. verhardingnegatieve waarde in mm -3
Opdrukking voegoppervlak bij verlenging objectdeelin mm, leeg indien niet van toepassing 3
Inzakking voegoppervlak bij verkorting objectdeelnegatieve waarde in mm, leeg indien niet van toepassing -3
Stroefheid
- --0++ +
Na aanleg goed. Na ingebruikname afname door in de onderliggende constructie drukken van afstrooimateriaal

Eigenschappen mbt. waterdichtheid

Betrouwbaarheid waterdichtheid
- --0++ +
Kans op onthechting van de asfaltflanken en lekkage is niet aanwezig omdat dilataties worden opgenomen door de spriraalveren tussen de stalen hoeklijnen. Uit ervaring blijkt dat de waterdichtheid bepaald wordt door het ontwerp ter plaatse van de goten en de schampkanten en de kwaliteit van de uitvoering.

Eigenschappen mbt. duurzaamheid

Corrosiviteitscategorie
C1C2C3C4C5nvt.
Duurzaamheidsklasse
laagmiddelhoogzeer hoognvt.
Levensduurverwachtingin jaren 10
Conserveringssysteem en norm n.v.t.

Eigenschappen mbt. temperatuurbereik

Geverifeerd minimaal temperatuurbereikin °C -20
Geverifeerd maximaal temperatuurbereikin °C +45

RAMS prestaties

Betrouwbaarheid

Uitvoeringsongevoeligheid
- --0++ +
I.v.m. weersgevoeligheid werkzaamheden
Slijtvastheid
- --0++ +
Door de flexibiliteit van de voegovergang wordt de slijtlaag vrij snel na ingebruikname in de voegovergang gedrukt.
Aantastingsongevoeligheid
- --0++ +
De in de voegovergang aangebrachte veren tussen in de onderconstructie verankerd hoekstaal, zorgen voor een betere samenhang, een gunstige spannings- /drukverdeling en afdracht naar de onderconstructie. Bovendien is de aanhechting aan de flanken en ondergrond niet bepalend voor het functioneren van de voegovergang. De bij concept 4.1.a genoemde aantasting treedt hierdoor niet of nauwelijks op.

Beschikbaarheid

Beschikbaarheid
- --0++ +
Indexwaarde niet beschikbaarheid 36
Iedere 10 jaar vervangen hele constructie = 9x4=36

Onderhoudbaarheid

Vast onderhoud
- --0++ +
Geen vast onderhoud noodzakelijk
Variabel onderhoud
- --0++ +
Onderhoud is mogelijk binnen één WBU interval van 8 uur. Bij onvoldoende stroefheid kan de slijtlaag worden hersteld. De toplaag boven de spriraalveren kan worden vervangen onder handhaving van het gedeelte met spiraalveren.
Vervanging
- --0++ +
Onderhoudsduur is afhankelijk van staat van de ondergrond en hergebruik van verankering. In het gunstigste geval is vervanging met een geprefabriceerd concept mogelijk binnen een ruime WBU.

Veiligheid

Risico op letselschade bij falen
- --0++ +
Zeer geringe kans op letselschade door onvoldoende stroefheid in bochten, vooral voor motorrijders.

Kosten

Indexwaarde LCC (nieuwbouw) -
Indexwaarde LCC (bestaand object) -

Eisen, Risico's en Raakvlakken

Standaard eisen voor dit product
  • De conformiteit van de geleverde materialen met de materialen zoals toegepast in de typetest dient geverifieerd te worden. Fabriekskeuringen (FPC) van de geleverde batches dienen meegeleverd en geverifieerd te worden.
  • De hoogteligging van de voegovergang ten opzichte van de aansluitende verharding dient te liggen binnen +0/-3mm.
  • De lengte en dikte van de afdekplaat en EPDM-glijdfolie dient afgestemd te worden op aanwezige breedte van de dilatatievoeg.
  • De voegopening in het kunstwerk dient vrij te kunnen bewegen en mag geen restanten van bekisting of puin te bevatten.
  • De waterafvoer op het brugdek mag niet gehinderd worden door de voegovergang (RTD1007-2 hoofdstuk 5.3.5)
  • In te lijmen wapeningsstekken/ankers dienen te worden aangebracht door BRL0509 gecertificeerde applicateurs.
  • Omdat er praktisch geen voorinstelling mogelijk is, dient geverifieerd te worden of de constructietemperatuur op moment van inbouwen zodanig is dat de dilatatiecapaciteit van de voegovergang niet overschreden wordt bij de maatgevende belastingscombinatie.
Standaard raakvlakken voor dit product
  • Minimale en maximale constructiehoogte van de voegovergang i.r.t. de praktijksituatie. De grenswaarden van het ontwerp mag niet overschreden worden.
Standaard risico's voor dit product
  • Buitenproportionele zaag- of sloopschade met gevolgen voor de onderliggende constructie door 1) te zwaar of verkeerd sloopwerk 2) te diep afgestelde zaagbladen of 3) onvoorziene gebreken in het kunstwerk.
  • De weersomstandigheden zijn niet geschikt voor het uitvoeren van de voegovergang;
    1) kans op schade door bevriezing;
    2) kans op schade door nadelige inwerking van vocht gevolg van regenval, dauw of uit aansluitende open deklaag.
    3) kans op schade door te snelle verharding (te korte verwerkingstijd) bij hoge temperaturen.
  • Doorboren van de constructiewapening en/of voorspanning als gevolg van diamantboren.
  • Er is onvoldoende tijd voor de noodzakeljke afkoeling tussen afzonderlijk aan te brengen lagen of noodzakelijke afkoeling voor ingebruikname.
  • Lekkage van de flexibele overgang a.g.v. 1) niet te handhaven afmetingen van de massa t.p.v. afwateringsgoten in de verharding, 2) onvoldoende flexibiliteit v.d. massa a.g.v. onjuist verwerkingsproces, 3) overschrijding van dilaterende capaciteit van de massa, 4) onvoldoende effectieve voorbehandeling van de hechtvlakken tussen de flexibele massa en de omgeving of 5) niet volledig met bitumen gevulde holle ruimten in het steekskelet.
  • Lekkage, deformatie of scheurvorming van/naast flexibele voegovergangen als gevolg van een overschrijding van de verplaatsingen in 1 richting omdat het moment van installatie (en bijbehorende constructietemperatuur) resulteren in een andere verhouding van op te nemen stuik en op te nemen trek. De capaciteit van een flexibele voegmassa is bij een zekere breedte en dikte absoluut, maar de verplaatsingen in het object zijn relatief.
  • Naverzakking van de flexibele massa door onvoldoende verdichting.
  • Niet stofarme en droge ondergrond (inclusief asfaltflanken) c.q. onvoldoende voorbehandeling waardoor onvoldoende hechting/hechtsterkte wordt verkregen.
  • Schade door vroegtijdige belasting door (werk)verkeer a.g.v. onvoldoende beschermingsmaatregelen in het werkvak.
Risico's bij vervanging
  • Bij hoge wapeningsconcentraties is het wellicht onmogelijk om alle benodigde, nieuwe verankeringen aan te brengen. Beschadiging en verwijderen van de constructiewapening is niet toegestaan tenzij dit door een constructeur is beoordeeld. Hierbij is een risico-analyse van belang om de gevolgen goed in kaart te brengen en een passende oplossing te vinden. Het ontwerp dient gedetailleerd weer te geven hoe men omgaat met dit risico.
  • In verband met de (mogelijke) aanwezigheid van voorspanning dient men in het ontwerp aan te tonen dat het verankeren van een nieuwe voegovergangconstructie mogelijk is zonder het risico daarmee de bestaande constructie te verzwakken.