Product factsheet

Productnaam
Maurer F175
Leverancier
Maurer
Website leverancier
www.maurer.nl
Typenummer
2.1a
Jaartal van invoering
2021
Beoordelingsstatus
0
MKM Productconcept
2.1a - Uitkragende vingervoeg op diep verankerde stalen onderbouw

Illustraties

Algemeen

Beoordelingsstatus
0 Eigen verklaring door leverancier op basis van interne verificatie (Declaration of Performance)
Normen algemeen
RTD1007-2 v3 Eisen voor voegovergangen (versie 3.0)
Normen geluid
RTD1007-3 v1 Geluidseisen voegovergangen (versie 1.0)
Geschiktheid voor RTD1001/ROK 1.3 (of nieuwer) Geschikt

Criteria

ObjecttypeGeschikt voor:Voet-/fietsbrug
Verkeersbrug
Verkeerscategoriein NobsCat. 1 (2.000.000 Nobs)
WegdektypeGeschikt voor:DAB
ZOAB
2-laags ZOAB
Fijn 2-laags ZOAB
Dunne deklaag B
Ander wegdektype
IntegraalbouwGeschikt voor:Niet integraal kunstwerk
VerkeerslichtenGeschikt bij:Verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten
Geen verwacht stilstaand, optrekkend en remmend verkeer als gevolg van verkeerslichten
BochtenGeschikt bij:Schrankend (vracht)verkeer als gevolg van (krappe) bochten
Geen schrankend (vracht)verkeer als gevolg van (krappe) bochten
Minimale horizontale boogstraalGeschikt bij:Boogstraal > 350m
Boogstraal ≤ 350m
Maximale langshellingin %4
Mechanische verankeringja
Minimaal benodigde inbouwhoogtein mm440
Breedte frontwandMinimaal benodigde breedte (eenzijdig) in mm
in mm500
Maximale voegspleet in neutrale stand brugdekin mm275
Ontwerplevensduur bovenbouwin jaren40
Ontwerplevensduur onderbouwin jaren100
Ontwerplevensduur afdichtingsprofielin jaren15
Ontwerplevensduur overige onderdelenin jaren-

Geluidslabelwaarde

Geluidslabelwaarde (GLW)

50 km/u60 km/u70 km/u80 km/u90 km/u100 km/u110 km/u120 km/u130 km/u
---82,083,184,185,085,886,6

Bij een kruisingshoek van 90° in dB(A)

Geluidslabelwaarde op basis van generieke waarden Meerkeuzematrix (voegconcept)

Kruisingshoek verrekenen in geluidsprestatie wel / niet toegestaan.

Dilatatiecapaciteit

Minimale kruisingshoekin graden, oa. voor geluidlabelwaarde- en dilatatietabel 90

Dilatatiecapaciteit

Kruisingshoek in graden20
160
25
155
30
150
35
145
40
140
45
135
50
130
55
125
60
120
65
115
70
110
75
105
80
100
85
95
90
Langsrichting Δx (totaal)--------------175
Loodrecht op voeg Δxv (totaal)--------------175
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 0mm
--------------8
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 25mm
--------------8
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 50mm
--------------8
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 75mm
--------------8
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 100mm
--------------8
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 125mm
--------------8
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 150mm
--------------8
Dwarsrichting Δy (eenzijdig)
voegopening = 175mm
--------------8
Verticaal Δz (eenzijdig)3 

in mm

Eigenschappen

Mechanische eigenschappen

Weerstand tegen verkeersbelasting
- --0++ +
Uitgaande van een goed ontwerp en een vakkundige installatie is het voegconcept 2.1a2 goed bestand tegen verkeersbelasting. Zowel de vingerplaten als mogelijk aanwezige randbalken zijn goed in staat om zware belastingen op te nemen.

Weerstand tegen interne krachten

Score
- --0++ +
Veerstijfheid bij minimum temperatuurkN/mm per m1 voeg -
Veerstijfheid bij maximum temperatuurkN/mm per m1 voeg -
Maximale opspankracht (trek)kN per m1 voeg -
Maximale opspankracht (druk)kN per m1 voeg -

Eigenschappen mbt. veiligheid in gebruik

Oneffenheid
- --0++ +
Vingervoegen hebben een relatief groter oppervlak dat als onderbreking van de verharding goed wordt gevoeld. Oneffenheden uiten zich door onjuiste afstelling in het alignement en hoogteverschillen die ontstaan bij het achter asfalteren tegen de voegovergangconstructie. Bij toepassing in bruggen met fiets- en voetverkeer worden de spleten in langsrichting weggenomen met een thermisch verzinkte tranenplaat.
Tolerantie inbouwvlakheid tov. verhardingnegatieve waarde in mm -3
Opdrukking voegoppervlak bij verlenging objectdeelin mm, leeg indien niet van toepassing -
Inzakking voegoppervlak bij verkorting objectdeelnegatieve waarde in mm, leeg indien niet van toepassing -
Stroefheid
- --0++ +
De stroefheid van het vingervoegsysteem wordt bevorderd door een ingefreesde profilering in het massieve deel van de rijplaat. Bij toepassing in bruggen met fiets- en voetverkeer wordt de stroefheid verkregen met een thermisch verzinkte tranenplaat.

Eigenschappen mbt. waterdichtheid

Betrouwbaarheid waterdichtheid
- --0++ +
De waterdichtheid wordt verkregen d.m.v. rubber HWA-goot onder de vingerplaten. De afdichting zou behoudens uitvoeringsfouten goed moeten functioneren. Reinigen van de HWA-goot en de afvoeren op de lage kant(en) van de weg is wel belangrijk.

Eigenschappen mbt. duurzaamheid

Corrosiviteitscategorie
C1C2C3C4C5nvt.
Duurzaamheidsklasse
laagmiddelhoogzeer hoognvt.
Levensduurverwachtingin jaren 40
Conserveringssysteem en norm Duplexsysteem conform OGOS-500-TRL

Eigenschappen mbt. temperatuurbereik

Geverifeerd minimaal temperatuurbereikin °C -50
Geverifeerd maximaal temperatuurbereikin °C +120

RAMS prestaties

Betrouwbaarheid

Uitvoeringsongevoeligheid
- --0++ +
De gevoeligheid zit met name in de juiste uitvoering van de verankering, het afstellen o.b.v. constructietemperatuur, het juist afwapenen, een goede bekisting en het voorkomen van luchtinsluiting en uitdroging.
Slijtvastheid
- --0++ +
Aantastingsongevoeligheid
- --0++ +
Een deugdelijk beschermd systeem dat tegelijk jaarlijks aan dooizouten wordt blootgesteld. In de basis is het voegsysteem relatief ongevoelig. Aandachtspunten zijn kieren en gaten waar dooizouten kunnen concentreren.

Beschikbaarheid

Beschikbaarheid
- --0++ +
Een robuust voegsysteem dat bij goede installatie niet veel onverwachte problemen zal geven. Aandachtsgebieden zijn met name de voorspanverbinding van de vingerplaten en een succesvolle betonstort waarbij het voegsysteem goed is ondervuld. Groot onderhoud van de conservering en het vervangen van de voegovergang vergt daarentegen wel wat meer uitvoeringstijd dan kleinere voegsystemen.
Indexwaarde niet beschikbaarheid -

Onderhoudbaarheid

Vast onderhoud
- --0++ +
Alleen reinigen van bovenaf. De boutverbindingen zijn af fabriek in orde en kunnen van bovenaf goed gecontroleerd worden.
Variabel onderhoud
- --0++ +
Variabel onderhoud is goed uit te voeren mits ook van onderaf bereikbaar, dat is een voorwaarde voor het voegsysteem.
Vervanging
- --0++ +
Volledige vervanging van het voegsysteem is een grote klus en verdient ten minste 3 a 4 dagen uitvoeringstijd (24 uur/dag).

Veiligheid

Risico op letselschade bij falen
- --0++ +
Waardering is bij concept 2.2 gebaseerd op risico van loskomende vingerplaten en de daardoor ontstane voegopening in het rijoppervlak die een gevaar vormt voor het verkeer.

Kosten

Indexwaarde LCC (nieuwbouw) -
Indexwaarde LCC (bestaand object) -

Eisen, Risico's en Raakvlakken

Standaard eisen voor dit product
  • Bij stortnaden dient de cementhuid over het gehele contactoppervlak, met inbegrip van de betondekkingszone te worden verwijderd.
  • De afstelling van de voegovergang in relatie tot de constructietemperatuur (op het moment van inbouwen) dient te worden gespecificeerd. Afhankelijk van de uitnutting van de capaciteit van het product, dient de werkwijze hier op te worden afgestemd.
  • De waterafvoer op het brugdek mag niet gehinderd worden door de voegovergang (RTD1007-2 hoofdstuk 5.3.5)
  • Het aandraaien van voorspanankers/bouten dient te gebeuren conform de eisen van de leverancier. De bouten dienen nauwkeurig d.m.v. een gecalibreerde momentsleutel op het juiste moment gezet te worden.
  • Na het ontkisten van de voegovergangsbalken dient de aansluiting van het randprofiel op het onderliggende beton te worden geinspecteerd. Onvolkomenheden zoals spleten en onvoldoende verdichting of vulling dienen te worden hersteld. Aansluitend mogen de Voegafdichtingsprofielen pas worden aangebracht.
  • Staalconstructies als onderdeel van de voegovergang dienen te worden vervaardigd overeenkomstig NEN-EN1090-2 EXC3 (rijbaandeel) en EXC2 (schampkantdeel).
    Certificering conform EN1090-1 EXC3 resp EXC2 is vereist.
  • Voegafdichtingsprofielen dienen zonder stuiknaden te worden aangebracht.
Standaard raakvlakken voor dit product
  • De detaillering van het hemelwaterafvoersysteem dient afgestemd te worden op het ontwerp van de voegovergang, het landhoofd/brugdek en de schampkantconstructie.
  • De positie van de verankering van de voegovergang t.o.v. de onderliggende constructie, i.r.t. de grootte van de voegopening en bouwtoleranties dient binnen de ontwerprandvoorwaarden afgedekt te zijn. Dit dient men tevens te keuren op de bouwplaats.
  • De verankering van de voegovergang i.r.t. de verticale afstelling in het alignement en de effecten van zeeg in de betonnen rijvloer. In het ontwerp dient men hiermee rekening te houden en op bouwplaats dient getoetst te worden of men binnen de ontwerprandvoorwaarden blijft.
  • Delen van de voegovergangconstructie en stortnaden die met asfalt worden afgedekt i.r.t. de beschikbare asfaltdikte en laagopbouw. De verharding dient overeenkomstig de rest van het oppervlak waterdicht te worden uitgevoerd conform RTD1009.
  • Zijdelingse verplaatsingen door centrifugaalkrachten en/of windbelasting in relatie tot de zijdelingse capaciteit van het voegsysteem (en mogelijke intentie tot het toepassen van dikkere oplegblokken waardoor ook de langscapaciteit wordt beïnvloed).
Standaard risico's voor dit product
  • Er is onvoldoende tijd voor de noodzakeljke uitharding voor ingebruikname.
  • Het loskoppelen van het voegsysteem leidt tot vervormingen in het voegsysteem die via goede fixatie en
    werkinstructies beheerst dienen te worden. Ongewenste vervorming kan optreden bij onjuiste opslag (bv. bij
    het lossen op de bouwplaats), onvoldoende stabiliteit in de verankering bij montage of bij het corrigeren
    van de voegcapaciteit.
  • Lekkage van nieuwe voegovergangen a.g.v. 1) niet naadloos rubberprofiel 2) onjuiste montage van het afdichtingrubber 3) onvolkomenheden in een lasverbinding of 4) watervoerende scheuren.
  • Onvolledig ondersteunde constructie a.g.v. onvolledige ondergieting van constructiedelen door 1) onjuist mengseltype 2) verdichtingsfouten of 3) weglekkende/uitzakkende beton.
  • Schade door vroegtijdige belasting door (werk)verkeer a.g.v. onvoldoende beschermingsmaatregelen in het werkvak.
  • Vervuiling van de contactvlakken tussen sinusplaat of vingerplaat en/of vervuiling van de (tap)draad in relatie tot de vereiste voorspanning in de bout.
Risico's bij vervanging nvt.