In de huidige praktijk worden de voegovergangen niet altijd optimaal aangelegd en/of onderhouden. Als gevolg kunnen de voegen kunnen gaan lekken waardoor er schade ontstaat aan de onderliggende hoofddraagconstructie en opleggingen. En dat leidt weer tot grootschalig onderhoud en hinder en uiteindelijk zelfs tot vroegtijdige vervanging van het kunstwerk. Een goed onderwerp voor professionals die betrokken zijn bij het beheer en onderhoud van bruggen en viaducten is dus van cruciaal belang.
In de huidige praktijk worden de voegovergangen niet altijd optimaal aangelegd en/of onderhouden. Als gevolg kunnen de voegen kunnen gaan lekken waardoor er schade ontstaat aan de onderliggende hoofddraagconstructie en opleggingen. En dat leidt weer tot grootschalig onderhoud en hinder en uiteindelijk zelfs tot vroegtijdige vervanging van het kunstwerk. Een goed onderwerp voor professionals die betrokken zijn bij het beheer en onderhoud van bruggen en viaducten.
Vanuit de perspectieven van beheerders, inspecteurs en aannemers hebben we verschillende praktijkgevallen belicht. Ook hebben we verschillende oplossingen gepresenteerd om deze voegovergangen en opleggingen in goede conditie te houden en de veiligheid van de weggebruikers te waarborgen.
In oktober 2022 heeft Rijkswaterstaat de studie ‘Verbeterd onderhoud van voegovergangen, een analyse van maatschappelijke impacts‘ gepubliceerd. Frank van Beek heeft de resultaten hiervan gepresenteerd. De belangrijkste conclusie is dat optimaal onderhoud, dat wil zeggen jaarlijks inspecteren en klein onderhoud uitvoeren, loont. Eventuele problemen worden zo eerder opgemerkt, waardoor grotere schades als gevolg van lekkages voorkomen kunnen worden.
Vervolgens heeft Ruud Meijer van Concept Ingenieurs ons meegenomen in de verschillende methoden en ontwikkelingen op het gebied van inspecties van voegovergangen. Het goed uitvoeren van inspecties is van groot belang en vraagt naast specialisme ook een goede uitvraag en aanpak. Lekkende voegovergangen leiden onder andere tot blootstelling van de ondergelegen constructiedelen aan dooizouten. Dit bedreigt de levensduur van de constructie. Deze risico’s zijn vaak niet goed in beeld gebracht; het blijft vaak bij een algemene opmerking in inspectierapportages. Niet alleen door onbekendheid met de risico’s, maar ook vaak als gevolg van de slechte bereikbaarheid van de opleggingen. Belangrijke boodschap is om uitgebreide inspecties bijvoorbeeld uit te voeren op het moment van vervangen van voegovergangen of voegrubbers. Dat zijn de momenten dat voegovergangen beter bereikbaar zijn. Aan de hand van een case op het Prins Clausplein heeft Ruud een toelichting gegeven op hoe en met welke specialistische technieken zo’n inspectie uitgevoerd kan worden.
Als laatste heeft Caspar Lugtmeier van Freyssinet een aantal projecten gepresenteerd waar grootschalige herstelmaatregelen noodzakelijk zijn geweest. Zoals bij de presentatie van Ruud al werd genoemd zijn steunpunten, liggerkoppen en opleggingen toe aan onderhoud na blootstelling aan dooizouten als gevolg van lekkende voegovergangen. Het is complex om beton te saneren dat verontreinigd is met dooizouten. Net als bij het inspecteren is de bereikbaarheid van de constructiedelen moeilijk. Vaak zijn er daarom ingrijpende maatregelen nodig. Aan de hand van een aantal voorbeelden is de aanpak gepresenteerd om duurzaam herstel uit te voeren, zoals vijzelwerk, betonherstel, kathodische bescherming en onderhoud aan opleggingen. Daarbij is niet enkel gekeken naar de techniek, maar ook naar de impact van deze maatregelen op kosten en (verkeers-) hinder.
Het belang van het onderhouden van voegovergangen is van levensbelang. Niet enkel voor de constructies zelf, maar ook om de veiligheid van de weggebruikers te waarborgen.
Bekijk de presentatie hier!