Platform Voegovergangen en Opleggingen We bestaan 10 jaar!
  • Over PVO
    • Activiteiten
    • Contact
    • Helpdesk
    • Over CROW
  • Actueel
    • Nieuws
    • Agenda
    • Projecten uitgelicht
  • Projecten
    • 1. Kennisverspreiding
    • 2. Voegovergangen
    • 3. Opleggingen
  • Leden
    • Alle leden
    • Lidmaatschap
    • Lid worden
  • Tools
    • Handboek voegovergangen
    • Handboek opleggingen
    • Literatuur
    • Productoverzicht voegovergangen
    • Meerkeuzematrix voegovergangen
    • Rekentool Verplaatsingen
  • Zoeken
    • in
  • Inloggen
    • Wachtwoord vergeten?

      Klik hier om te resetten

      Nieuwe gebruiker?

      Klik hier om te registreren

Handboek

Voegovergangen

Voegovergangen
Inhoud
  • Leeswijzer
    • Gebruiksaanwijzing
    • Handboek mutaties
    • Feedback
  • 1. Inleiding voegovergangen
    • 1.1 Functie- en prestatie-eisen
    • 1.2 Ontwerplevensduur
    • 1.3 Belastingen
    • 1.4 Voegovergang families
    • 1.5 Aantoonmethoden
    • 1.6 Testpagina
  • 2. Eisen voor voegovergangen
    • 2.1 Inleiding & historie
    • 2.2 Functionele eisen
    • 2.3 Ontwerplevensduur
    • 2.4 Ontwerpeisen
      • 2.4.1 Bewegingscapaciteit
      • 2.4.2 Veiligheid en comfort
        • 2.4.2.1 Inleiding
        • 2.4.2.2 Open ruimten (spleten en gaten) in het wegdek
        • 2.4.2.3 Ongelijkheden in het wegdek
        • 2.4.2.4 Stroefheid
        • 2.4.2.5 Afwateringscapaciteit
      • 2.4.3 Mechanische weerstand tegen interne krachten
      • 2.4.4 Mechanische weerstand tegen verkeersbelasting
        • 2.4.4.1 Inleiding
        • 2.4.4.2 Weerstand tegen statische verkeersbelasting
        • 2.4.4.3 Weerstand tegen vermoeiing
        • 2.4.4.4 Weerstand tegen slijtage
      • 2.4.5 Minimaliseren van contact- en/of pulsgeluid
      • 2.4.6 Water keren en afvoeren
      • 2.4.7 Weerstand tegen aantasting
        • 2.4.7.1 Inleiding
        • 2.4.7.2 Weerstand tegen corrosie
        • 2.4.7.3 Overige aantastingsmechanismen
      • 2.4.8 Inspecteerbaarheid, onderhoudbaarheid
      • 2.4.9 Vervangbaarheid
    • 2.5 Verificatiemethoden
      • 2.5.1 Inleiding
      • 2.5.2 Uitvoeren van analyses
      • 2.5.3 Uitvoeren van testen
      • 2.5.4 Praktijkervaringen (referenties)
      • 2.5.5 CE-markering op basis van ETAG032
    • 2.6 Kwaliteitsborging
      • 2.6.1 Ontwerp
      • 2.6.2 Fabricage
      • 2.6.3 Sloopwerk
      • 2.6.4 Montage / inbouw
    • 2.7 Instandhouding
  • 3. Vervormingen en bewegingen
    • 3.1 Inleiding
    • 3.2 Bewegingsvrijheden vanuit het oplegsysteem
    • 3.3 Vervormingen van de bovenbouw
      • 3.3.1 Algemeen
        • 3.3.1.1 Translaties als gevolg van rotaties
        • 3.3.1.2 Vervormingen van rubber opleggingen
        • 3.3.1.3 Verticale translaties als gevolg van langs- en dwarshelling
      • 3.3.2 Elastische vervormingen door eigen gewicht / voorspanning
      • 3.3.3 Elastische vervormingen door rustende belasting
      • 3.3.4 Tijdsafhankelijk vervormingen door kruip (Cr)
      • 3.3.5 Tijdsafhankelijke vervormingen door krimp (Sh)
        • 3.3.5.1 Hydratatie-temperatuurkrimp
        • 3.3.5.2 Autogene krimp
        • 3.3.5.3 Uitdrogingskrimp
      • 3.3.6 Veranderlijke vervormingen door temperatuurbelasting (T)
        • 3.3.6.1 Algemeen
        • 3.3.6.2 Vervormingen door de gelijkmatige temperatuurcomponent (TN)
        • 3.3.6.3 Vervormingen door de temperatuurverschilcomponent (TM)
        • 3.3.6.4 Gelijktijdigheid van temperatuursbelastingen
      • 3.3.7 Veranderlijke vervormingen door verkeerbelasting (Q)
        • 3.3.7.1 Algemeen
        • 3.3.7.2 Vervormingen onder horizontale verkeersbelastingen
        • 3.3.7.3 Vervormingen onder verticale belasting
      • 3.3.8 Veranderlijke vervormingen door wind (W)
    • 3.4 Vervormingen van de onderbouw
      • 3.4.1 Rotaties ten gevolge van verticale zettingen
      • 3.4.2 Horizontale verplaatsingen door horizontale belastingen vanuit het rijdek
      • 3.4.3 Horizontale verplaatsingen door horizontale gronddrukken
    • 3.5 Ontwerpsituaties
      • 3.5.1 Inleiding
      • 3.5.2 De karakteristieke combinaties
      • 3.5.3 Fundamentele combinatie
    • 3.6 Toetsen aan de eisen
  • 4. Het keuzeproces
    • 4.1 Inleiding
    • 4.2 Meerkeuzematrix
      • 4.2.1 Wat is de Meerkeuzematrix?
      • 4.2.2 RTD1007-1 Meerkeuzematrix
      • 4.2.3 De Digitale Meerkeuzematrix
      • 4.2.4 Checklist
      • 4.2.5 Factsheets
    • 4.3 De keuzestappen
      • 4.3.1 Stap 1: Verzamelen gegevens object
      • 4.3.2 Stap 2: Objectspecifieke functie-eisen
        • 4.3.2.1 Inleiding
        • 4.3.2.2 Bewegingsvrijheid
        • 4.3.2.3 Mechanische weerstand tegen belasting uit de constructie
        • 4.3.2.4 Mechanische weerstand tegen belasting uit verkeer
        • 4.3.2.5 Gebruiksvriendelijkheid en veiligheid
        • 4.3.2.6 Beperken geluidemissie
        • 4.3.2.7 Waterdichtheid
      • 4.3.3 Stap 3: RAMS-eisen vaststellen
        • 4.3.3.1 Inleiding
        • 4.3.3.2 Betrouwbaarheid
        • 4.3.3.3 Beschikbaarheid
        • 4.3.3.4 Onderhoudbaarheid
        • 4.3.3.5 Veiligheid
      • 4.3.4 Stap 4: Oplossingen selecteren
      • 4.3.5 Stap 5: Maakbaarheid toetsen
        • 4.3.5.1 Inleiding
        • 4.3.5.2 Sloopbaarheid bestaande voeg in relatie tot aangrenzende constructie
        • 4.3.5.3 Voorspanning in brugdek aanwezig t.p.v. van de voegovergang
        • 4.3.5.4 Constructieve wapening in aangrenzende beton constructie
        • 4.3.5.5 Te overbruggen dilatatievoeg
        • 4.3.5.6 Beschikbare inbouwruimte
        • 4.3.5.7 Uitvoeringsrandvoorwaarden
      • 4.3.6 Stap 6: Rangschikking oplossingen en keuze
    • 4.4 Bij aanbestedingen
    • 4.5 Andere objecttypes dan verkeersbruggen
      • 4.5.1 Tunnels
      • 4.5.2 Beweegbare bruggen
      • 4.5.3 Fietsbruggen
      • 4.5.4 Bruggen in woonwijken
  • 5. Voegconcepten
    • 5.1 Concept 1: Nosing Joints
      • 5.1.1 Kenmerken en indeling nosing joints
      • 5.1.2 Functionele eigenschappen en levensduur
      • 5.1.3 Rijroosters en gemodificeerde rijroosters (concept 1.1)
        • 5.1.3.1 Historie
        • 5.1.3.2 Modificaties
      • 5.1.4 Enkelvoudige voegovergangen met randprofielen (concept 1.2)
        • 5.1.4.1 Concept 1.2a (lusankers)
        • 5.1.4.2 Concept 1.2b (renovatiemodel met lijmankers)
        • 5.1.4.3 Lichtere varianten van het renovatiemodel
      • 5.1.5 Nosing joints met boutankers (concept 1.3)
      • 5.1.6 Onverankerde nosing joints (concept 1.4)
        • 5.1.6.1 Concept 1.4a (met stripverankering)
        • 5.1.6.2 Concept 1.4b (met deuvelverankering)
      • 5.1.7 Enkelvoudige voegovergangen zonder randprofielen (concept 1.5)
    • 5.2 Concept 2: Vingervoegen
      • 5.2.1 Inleiding
      • 5.2.2 Functionele eigenschappen
      • 5.2.3 Uitkragende vingervoegen (concept 2.1)
      • 5.2.4 Sleepvingervoegen (concept 2.2)
    • 5.3 Concept 3: Mattenvoegen
      • 5.3.1 Inleiding
      • 5.3.2 Functionele eigenschappen
      • 5.3.3 Gewapende mattenvoegen (concept 3.1)
      • 5.3.4 Geperforeerde mat (concept 3.2)
      • 5.3.5 Gewelfde mattenvoeg (concept 3.3)
    • 5.4 Concept 4: Flexibele voegovergangen
      • 5.4.1 Inleiding
      • 5.4.2 Historie
      • 5.4.3 Functionele eigenschappen van flexibele voegovergangen
      • 5.4.4 Kritische punten bitumineuze voegovergangen
      • 5.4.5 Aandachtspunten bij toepassing
        • 5.4.5.1 Langs en dwarshelling van de weg
        • 5.4.5.2 Optredende voegbeweging
        • 5.4.5.3 Optredende verkeersbelastingen
        • 5.4.5.4 Inpassing
        • 5.4.5.5 Beschikbare tijd
        • 5.4.5.6 Restzetting/zakking aardebaan/kunstwerk
      • 5.4.6 Detaillering tpv goten en schampkanten
      • 5.4.7 Verificatie en validatie
        • 5.4.7.1 Aantonen geschiktheid op basis van beproeving (typeonderzoek)
          • 5.4.7.1.1 Wielspoorproeven
          • 5.4.7.1.2 Rek-stuikproeven
        • 5.4.7.2 Aantonen geschiktheid op basis praktijkervaring/monitoring
      • 5.4.8 Typen flexibele voegen
        • 5.4.8.1 Concept 4.1a – traditionele bitumineuze voegovergang
        • 5.4.8.2 Concept 4.1a1 – Verbeterde onverankerde bitumineuze voegovergang
        • 5.4.8.3 Concept 4.1b – verankerde bitumineuze voegovergang
        • 5.4.8.4 Concept 4.1c – verbeterde onverankerde bitumineuze voegovergang met rekspreidende inlage
        • 5.4.8.5 Flexibele voegovergangen op basis van kunststof
      • 5.4.9 Literatuur
    • 5.5 Concept 5: Verborgen voegovergangen
      • 5.5.1 Concept 5.1 – BrainJoint
    • 5.6 Concept 6: Constructies voor integraal kunstwerken
    • 5.7 Concept 7: Lamellenvoegen
      • 5.7.1 Inleiding
      • 5.7.2 Dynamische aspecten van lamellenvoegen
      • 5.7.3 Functionele eigenschappen en levensduur
      • 5.7.4 Beheersaspecten
      • 5.7.5 Balkrooster type Maurer (concept 7.1)
      • 5.7.6 Balkrooster met centrale traversebalk (concept 7.2)
      • 5.7.7 Draaitraversen (concept 7.3)
      • 5.7.8 Lamellenvoegen met schaarsysteem
  • 6. Realisatie
    • 6.1 Processtappen realisatie
      • 6.1.1 Inleiding
      • 6.1.2 Lusverankering (nieuwbouw)
      • 6.1.3 Lijmwapening
    • 6.2 Raakvlakken
      • 6.2.1 Alignement
        • 6.2.1.1 Inleiding raakvlak
        • 6.2.1.2 Zeeg in het kunstwerk
      • 6.2.2 Verharding
        • 6.2.2.1 Inleiding raakvlak
        • 6.2.2.2 Dikte van de verharding
        • 6.2.2.3 Hoogteaansluitingen
        • 6.2.2.4 Waterdichtheid verharding
        • 6.2.2.5 Geluidseisen verharding
        • 6.2.2.6 Afwatering kunstwerk
      • 6.2.3 Voegopening kunstwerk
        • 6.2.3.1 Inleiding raakvlak
        • 6.2.3.2 Productie en montage van liggers
        • 6.2.3.3 Grondaanvulling aardebaan
        • 6.2.3.4 Dektemperatuur bij installatie
        • 6.2.3.5 Gewapende grond als fundatie
      • 6.2.4 Kruisingshoek
        • 6.2.4.1 Inleiding raakvlak
        • 6.2.4.2 Oriëntatie van de wapening
        • 6.2.4.3 Afschuining prefab liggers
      • 6.2.5 Schampranden
        • 6.2.5.1 Inleiding raakvlak
        • 6.2.5.2 Ruimtebeslag en geometrie
        • 6.2.5.3 Voertuigkering
      • 6.2.6 Stootplaten
      • 6.2.7 Oplegsysteem
      • 6.2.8 Dekconstructie
        • 6.2.8.1 Inbouwruimte en wapening
        • 6.2.8.2 Hydrofoberen liggerkoppen
      • 6.2.9 Wegfasering
    • 6.3 Risico’s
      • 6.3.1 Inleiding
      • 6.3.2 Algemene risico’s
        • 6.3.2.1 Verificatie en Validatie
        • 6.3.2.2 Levertijden
        • 6.3.2.3 Uitloop van werkzaamheden
        • 6.3.2.4 Budget bij aanbesteding
        • 6.3.2.5 Demarcatie werkzaamheden
      • 6.3.3 Nosing joints (voegfamilie 1)
      • 6.3.4 Vingervoegen (voegfamilie 2)
      • 6.3.5 Mattenvoegen (Voegfamilie 3)
      • 6.3.6 Flexibele voegovergangen (voegfamilie 4)
      • 6.3.7 Verborgen voegovergangen (voegfamilie 5)
      • 6.3.8 Lamellenvoegen (voegfamilie 7)
    • 6.4 Inkoop
      • 6.4.1 Inkoop checklist
      • 6.4.2 Declaration of Performance
      • 6.4.3 CE-Markering
    • 6.5 Fabricage
      • 6.5.1 Productietekeningen
      • 6.5.2 Proces tot levering
    • 6.6 Planning
      • 6.6.1 Voorbeeldplanning nosing joint (1.2b)
      • 6.6.2 Voorbeeldplanning flexibele voegovergangen (4.1c/4.1d)
    • 6.7 Uitvoering
      • 6.7.1 Inleiding
      • 6.7.2 Slopen voegovergangen
      • 6.7.3 Opbreken asfalt
      • 6.7.4 Ondergrondcontrole
      • 6.7.5 Asfalteren
      • 6.7.6 Nosing joints (Voegfamilie 1)
        • 6.7.6.1 Voegconcept 1.2a
        • 6.7.6.2 Voegconcept 1.2b
      • 6.7.9 Voegfamilie 4
      • 6.7.13 Hulpbruggen
      • 6.7.14 Renovatie en modificatie
        • 6.7.14.1 Inleiding
        • 6.7.14.2 Rijroosters modificeren
        • 6.7.14.3 Voegconcept met lusankers modificeren
        • 6.7.14.4 Lamellenvoegen modificeren
        • 6.7.14.5 Stalen bruggen renovaties
    • 6.8 Keuringen
      • 6.8.1 Inleiding
      • 6.8.2 Stalen voegovergangen
      • 6.8.3 Flexibele voegovergangen
    • 6.9 Opleveren
  • 7. Instandhouding
    • 7.1 Inleiding
    • 7.2 Inspectie
      • 7.2.1 Inleiding
      • 7.2.2 Inspectiehandboek (CUR-117)
    • 7.3 Klein onderhoud
    • 7.4 Groot onderhoud
    • 7.5 Chlorideonderzoek
    • 7.6 Spoedreparaties
  • 6. Realisatie
  • 6.8 Keuringen

6.8 Keuringen

  • 6.8.1 Inleiding
  • 6.8.2 Stalen voegovergangen
  • 6.8.3 Flexibele voegovergangen

Bezoekadres

CROW
Horaplantsoen 18
6717 LT Ede

Contact

telefoon: 0318 – 69 53 15
e-mail: pvosecretariaat@crow.nl

© Copyright  PVO

Privacy-statement

Cookie-statement

Disclaimer

Blijf op de hoogte

Volg ons op Twitter via @PVO_NL

Meld u aan voor onze nieuwsbrief