7.6 Spoedreparaties

Met meer dan 130 kilometer voegovergangen verspreid in ons land en de intensiteit van ons wegennet, zorgen ook voegovergangen zo nu en dan voor wat verkeershinder. De dynamische belasting op alle staalcomponenten, verankeringen en beton vraagt veel van de voegovergang. De vermoeiing van deze onderdelen ontwikkeld zich in een razend tempo en leidt tot plotseling uit- of afbreken van constructiedelen. Dit vraagt om een snelle aanpak en veelal zal de weg direct of in de navolgende avonduren worden afgesloten voor een spoedreparatie.

Aandachtspunten

  • de veiligheid van de wegwerkers dient geborgd te zijn. Zij werken vaak in het verkeer, op de grond en moeten aansluiten op de andere weghelft;
  • de betreffende voegovergang valt mogelijk onder garantie van een leverancier. Raadpleeg de leverancier voor spoedherstel i.p.v. een lokale aannemer;
  • bij een spoedreparatie is het belangrijk dat er foto’s worden gemaakt van de situatie. Dit kan voor, tijdens en na de herstelwerkzaamheden. Hiermee kan de oorzaak naderhand beter geanalyseerd worden, en kunnen er passende maatregelen worden genomen voor lange termijn herstelwerkzaamheden;
  • bij een spoedreparatie kunnen alle veilig bereikbare delen binnen de wegafzetting worden geïnspecteerd. Met afkloppen kan een eerste indruk worden gevormd over de betrouwbaarheid van de aangrenzende delen. Dit is van belang om meer hinder te voorkomen of beperken en de veiligheid van de weggebruiker te garanderen.